Вход за регистрирани
Забравена парола?
Регистрация
Кошница: празна

Количката е празна

Устройство и принцип на действие на климатикът

Устройство и принцип на действие на климатикът

Устройство и принцип на действие на климатикът

Основните типове климатични системи са климатични системи използващи редуцирвентил и климатични системи използващи капилярна тръбичка. Ще обърна внимание основно на системата използваща редуцирвентил.
Петте основни компонента, в този тип система са:
1) Компресор (задвижван от двигателя)
2) Кондензатор (намиращ се в предницата на колата пред радиатора)
3) Филтър/дехидратор (намиращ се в коша на двигателя)
4) Редуцирвентил (обикновено прикрепен към изпарителя)
5) Изпарител (намиращ се в купето заедно с компонентите на отоплението зад таблото)

Ако проследим движението на фреона по системата като започнем от компресора. Компресорът сгъстява фреона от пара под ниско налягане до пара под високо налягане. След това намиращата се под високо налягане пара се предава към кондензатора, където тя кондензира до течност под високо налягане благодарение на охлаждащия въздушен поток. Течността под високо налягане преминава към филтър/дехидратор, където бива пречистена и цялата влага бива отстранена. Чистата дехидрирана течност под високо налягане се предава към редуцирвентила, където се променя до смес от течност и пара под ниско налягане. След това сместа под ниско налягане преминава в изпарителя, където останалата течност отново се превръща в пара под ниско налягане, като охлажда въздуха, който преминава покрай изпарителя по време на процеса. От изпарителя парата под ниско налягане отива в компресора, който я изпомпва обратно по системата.
Изображение

Другия основен вид климатични системи са тези използващи капилярна тръбичка. Тях няма да ги разглеждам подробно, а само ще постна схемата
Изображение
 

  • Основни компоненти в климатичните системи

 

  1. Компресор

Компресорите се различават по устройство, но всички изпълняват едни и същи функции: изпомпване на фреона от системата и повишаване на налягането и температурата му. Всички компресори се задвижват посредством ремък от коляновия вал, като това отнема средно 7-11kW (10-15к.с) от мощността на двигателя. Има три основни типа компресори: бутален тип, роторен лопатков тип и спирален тип. Държа да отбележа, че течен фреон не може да бъде допуснат в компресора. Както повечето сме учили по физика течността не може да бъде сгъстена. Ако в компресора постъпи течност той няма да може да изпълнява функциите си и ще се повреди. В климатичните системи с редуцирвентил температурата на газообразния фреон, излизащ от изпарителя, е достатъчно висока за да е сигурно, че не е останала течност. Всяка течност постъпила в изпарителя се превръща в пара, преди да достигне изхода на изпарителя.

Всички компресори се нуждаят от някакъв вид смазване и то се осигурява от присъствието на масло в системата (маслото циркулира заедно с фреона). Без масло компресорът ще блокира и ще ви се запали главата от цифри mhihi . Типът масло, който се използва зависи от типа фреон в системата. Съществуват няколко различни класа масло за различните компресори, като винаги трябва да се използва указаното от производителя масло за да се избегнат проблеми. На кратко ще кажа, че R12 системите използват минерално масло, а R134a системите използват синтетично масло. Използването на грешния тип масло скапва компресора!
 

2. Кондензатор
Кондензаторът е прост топлообменник, който обикновено се произвежда от мед или алуминий. Обикновено кондензаторът се поставя директно пред радиатора, така, че да бъде изложен на целия въздушен поток, който минава през автомобила вследствие движението му.
Изображение
В кондензатора постъпва нагретият сгъстен газообразен фреон, идващ от частта на компресора под високо налягане. Газообразния фреон влиза в кондензатора през горната му част и се движи през навитите тръби, отдавайки топлина през стените им към охлаждащите ребра като след това топлината се излъчва от охлаждащите ребра в атмосферата. Докато газообразния фреон се охлажда и движи надолу през кондензатора, той постепенно кондензира до течно състояние. В момента в който парите кондензират те отдават топлина. В една климатична система работеща при нормално топлинно натоварване в кондензатора има смес от гореща газообразен фреон в горните 2/3 от кондензатора и течен фреон, който е кондензирал в долната част. Намиращият се под високо налягане течен фреон излиза от кондензатора и се придвижва към изпарителя.

3. Вентилатор на кондензатора
Добрата работа на охлаждащия вентилатор на кондензатора е изключително важна за ефективното функциониране на климатичната система. За да може кондензаторът да отдаде топлината от фреона, въздушния поток който преминава през него трябва да е винаги достатъчен. Повечето автомобили имат електрически вентилатор. Кондензаторът и радиаторът могат да имат и общ вентилатор, но при повечето той е отделен. Обикновено вентилаторът работи винаги, когато климатикът е включен.



4. Изпарител
Както кондензатора, изпарителят също прилича на радиатор от охладителната система. Когато климатикът бъде включен топлият въздух от купето се издухва през ребрата на изпарителя.
Изображение
В изпарителя постъпва фреон, който е под ниско налягане, ниска температура и във формата на фино пулверизирана течност. Докато студения фреон преминава през навитите тръби на изпарителя, се предава топлина от топлия въздух към по-хладния фреон. Когато течният фреон получи достатъчно топлина той се изпарява като се превръща от течност под ниско налягане в пара под ниско налягане. В системите с редуцирвентил цялото количество течен фреон се превръща в пара в изпарителя, но в системите с капилярна тръбичка фреонът се изпарява само частично в изпарителя. Редуцирвентилът или капилярната тръбичка регулират количеството фреон, който постъпва в изпарителя, за да се поддържа оптималния топлообмен м/у фреона и въздуха. Ако в изпарителя бъде пуснат твърде много фреон той се препълва, като това води до лош топлообмен, тъй като по-високото налягане и температура пречат на фреона да се изпарява лесно. Ако в изпарителя постъпи твърде малко фреон той остава недостатъчно изпълнен, като това води до лош топлообмен, тъй като фреона се изпарява твърде бързо преди да премине през изпарителя. Топлият въздух който обдухва изпарителя обикновено съдържа известна влага. Тази влага обикновено кондензира в/у навитите тръбички и ребрата на изпарителя и изтича под формата на вода. В долната част на корпуса на изпарителя има дренажна тръбичка, която отвежда водата извън автомобила. Затова често под автомобил, който е паркирал след като е работил климатика се образува локва вода. Това изсушаване на въздуха е допълнителна особеност на климатика, която помага срещу запотяването на прозорците. Обикновено изпарителя се поставя в същия корпус, в който е отоплителния радиатор, като между тях има подвижни клапи за да може да се регулира въздушния поток и температурата в автомобила.

5. Филтър/дехидратор
Ако се допусне натрупване на влага в климатичната система, в някои случаи водата може да реагира с фреона и да се получи киселина, която действа корозиращо в/у компонентите на системата. Влагата също така може да замръзне в системата и да блокира движението на фреона, което води до липса на охлаждане, а може и да скапе компресора. За пречистване и отстраняване на влагата от фреона се използва филтър/дехидратор. Филтърът се поставя м/у кондензатора и изпарителя и се състои от резервоар, филтър, изсушаващ елемент, чувствителна тръбичка, а при някои системи има и стъкло, което позволява да наблюдава движението на фреона.
Изображение
1 - мрежест филтър
2 - корпус
3 - торбичка силикагел
4 - вход
5 - прозорец за наблюдение
6 - изход


7. Редуцирвентил
Редуцирвентилът е м/у филтъра и изпарителя и задачата му е да контролира количеството фреон към изпарителя. Редуцирвентила намалява налягането и температурата на фреона достатъчно, за да може течният фреон да се изпари, докато преминава през изпарителя и поглъща топлина от вътрешността на автомобила. Клапанът се състои от дозиращ отвор и контролиран като термостат клапан. В клапата има калибриран отвор, който намалява налягането на постъпващия в течно състояние фреон. Фреона от филтъра влиза в редуцирвентила като течност под високо налягане. Когато течността достгне отвора на клапата, тя бива изтласкана през тесния отвор и излиза от другата страна на отвора пулверизирана. Това води до разлика в налягането, т.е. течността влиза под високо налагане и температура, а излиза под ниско налягане и температура, което позволява на пулверизираната смес от течност и пара да премине през изпарителя и да се изпари напълно.
Изображение
1 - поток на фреона към входа на изпарителя
2 - пружина
3 - сфера и плоча на клапана
4 - изтласкващи щифтове
5 - диафрагма
6 - термочувствително реервоарче
7 - капилярна тръбичка
8 - вход за течен фреон
9 - калибриран отвор
10 - канал за изравняване на налягането

8. Фреони
В автомобилните климатични системи се използват два фреона – R12 и R134a. Важно е да се знае, че компонентите използвани в повечето климатици, са специланп разработени така, че да бъдат използване лли с R12 или с R134a, но не и с двата фреона. Климатик работещ с R12 не бива да се зарежда с R134a и обратното. Основната причина за това е, че R12 системите използват минерално масло, докато R134a системите използват синтетично PAG масло. Ако бъде използван погрешния фреон, той няма да се смеси с маслото, т.е. компресора ще остане без смазване и ще се повреди.

R12-Фреон



Това е хлофлуоровъглероден фреон и се използва откакто е открит през 30-те години на 20-ти век.
Предимства:
-незапалим
-безвреден в малки количества
-смесва се с минерално смазочно масло

Недостатъци:
-унищожава озоновия слой
-причинява парников ефект
-при наличието на открит пламък произвежда фосген, който е смъртоносен за човека.

R134a

Този фреон се използва вместо R12 от около 1992г.
Предимства:
-незапалим
-безвреден в малки количества
-не влияе на озонивия слой
-по-ниска цена в сравнение с R12

Недостатъци:
-причинява парников ефект, но в по-малка степен от R12
-при наличието на открит пламък произвежда флуороводород, който е смъртоносен за човека
-нуждае се от по-специални маркучи поради по-малките размери на молекулите и да не навлиза влага защото маслото е хигроскопично
-не се смесва с минерално масло, така, че в компресора трябва да се слага специално PAG малко, което е по-скъпо и силно хигроскопично.
 

Купете "Радиатор климатик" за Вашата кола от нашия онлайн магазин

Изберете марката на Вашия автомобил и ще се зареди списък със наличните артикули на TOP цена от CarAuto.BG

CarAuto.BG работи с бисквитки. Използвайки този сайт, вие приемате нашите Общи Условия и Политика за Поверителност